Wat Is Bloggen? – De Complete Uitleg!

bloggen

Wat is bloggen?

Het woord bloggen heb je vast al honderden keren gehoord.

Maar wat is bloggen precies?

Hoe werkt het?

Hoe start je een blog? Niet in dit artikel, maar wel hier: Blog maken

Waarom is het zo belangrijk?

De antwoorden op deze vragen ga ik je geven in deze blog.


Wat is een blog?

wat is een blogDe oorspronkelijke term van een blog is een weblog. Een blog komt aan deze naam doordat een blog eigenlijk gewoon een stuk tekst of artikel is, dat wordt gepubliceerd op een website.

Dit stukje tekst staat bekend als het woord content. Een blog kan gaan over een breed scala aan onderwerpen.

Over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek of werk, maar een blog kan ook fungeren als een reisverslag of dagboek.

Je blogposts kan je verder onderverdelen in categorieën. Dan help je de lezer om sneller de juiste teksten te vinden.

Wat is het verschil tussen een blog en een gewone website?
Een webtekst is niet te vergelijken met een blogtekst. Een blog bestaat uit een grote verzamelingen up-to-date berichten.

Deze berichten worden in chronologische gepresenteerd, waarbij de meest recent verschenen blog bovenaan komt te staan.

Een blog is ook voorzien van diverse hyperlinks naar andere bronnen en er wordt op een toegankelijke wijze contact gezocht met de lezer.

Hierdoor is er met een blog echt sprake van interactiviteit tussen de blogschrijver en de bloglezer.


Wat is bloggen?

wat is bloggenNu duidelijk is wat een blog is, spreekt het antwoord op deze vraag eigenlijk voor zich. Bloggen is het maken van de content voor een blog.

Content maken kan je doen door te filmen, schrijven of een fotoserie te maken. Bij bloggen gaat het erom dat je een blog maakt die past bij de doelgroep.

Daar hoort uiteraard eerst bij dat je goed nadenkt over jouw doelgroep. Zonder duidelijke blik op jouw doelgroep, bereik je vaak (bijna) niemand.
Om jouw doelgroep te bepalen, moet je antwoord kunnen geven op de volgende vragen.

Wie is je doelgroep?
Hoe oud zijn ze?
Richt jij je op mannen, vrouwen, jongens of meisjes?
Wat zijn hun hobby’s en interesses?
Wat doen ze in hun vrije tijd?

Bij bloggen hoort natuurlijk ook een contentstrategie en contentkalender.

Als een kip zonder kop bloggen werkt namelijk niet.

Dat betekent nauwkeurig bijhouden wanneer er een nieuwe blog gepubliceerd moet worden en je gericht houden aan je vooraf vastgestelde strategie.


Wat is een blogger?

wat is een bloggerEen blogger is degene die de content maakt. Dit kan een individuele auteur zijn, maar een blogger kan ook onderdeel uitmaken van een groepsblog.

Bij zo’n groepsblog zijn er vaak meerdere bloggers actief die dezelfde interesses hebben.

Meer mensen bloggen mee, waardoor het werk verdeeld wordt, waardoor er meer berichten geplaatst kunnen worden en er meer mensen bereikt worden.

Waarom zou ik bloggen?

waarom bloggenEr zijn tal van redenen te bedenken om te gaan bloggen. Er zijn zoveel bloggers en iedereen heeft weer een ander motief.

De ene blogger wil graag zijn of haar passie delen met anderen.

De andere blogger wil graag een zakcentje bijverdienen of is als zelfstandig ondernemer zeer bedreven in het verdienen van geld via blogs. Er is ook een nieuwe groep bloggers opgekomen: de idealistische bloggers.

Dit zijn mensen die als doel hebben om via blogs mensen te inspireren en bewust te maken en veranderingen tot stand willen brengen.


Waarom zou ik zakelijk bloggen

Ezakelijk bloggenen blog is dé nieuwe en ontzettend goed werkende methode om bezoekers naar je website of webshop te krijgen.

Een blog is daarmee een ijzersterk marketinginstrument.
Het goed up-to-date houden van je blogs, resulteert in meer websitebezoek.

Dat niet alleen. Je bouwt ook nog eens een goede en sterke expertstatus op. Je laat de bezoekers kennis maken met jouw kennis.

Hiermee verhoog je het vertrouwen van de bezoekers.
Zakelijke blogs worden niet alleen op de hoofdbron geplaatst (dus op de website of de weblog).

Deze blogs worden ook veelal geplaatst op externe blogs.

Maar waarom?
Deze marketingtruc staat ook wel bekend als link building. Het is een techniek om jouw website of webshop in de ogen van Google belangrijker te laten lijken.

Het gevolg? Jouw website komt meer bovenaan te staan.

Alleen wat doe je dan precies met link building?

Je plaatst blogs met relevante content op een andere website die betrekking hebben op wat jij doet of verkoopt.

In deze lap content verwijs je één of twee keer naar jouw website via een hyperlink.

Wanneer veel externe websites naar jou verwijzen, – hetzij via jouw blogs of anders – dan rankt Google jouw website naar een hoger niveau.

Daarmee bereik je uiteindelijk een grotere groep mensen.

Lees ook: 12 tips voor zakelijk bloggen


Wat is de structuur van een blog?

structuur bloggenEen heel belangrijk ding omtrent het schrijven van blogs is de structuur.

De structuur is van grote invloed op hoe jouw blog functioneert, welke gebruikservaring het oplevert en uiteindelijk ook welke reacties het teweeg brengt bij de bezoekers vandaan.

Het schrijven een blog doe je niet 1, 2, 3. Voordat je begint met schrijven, moet je eerst een onderwerp kiezen, waarover jij wilt (of moet) schrijven.

Maak vervolgens een lijst aan van de belangrijkste punten die je in je blog naar voren wilt halen. Maak daarna een duidelijke volgorde.

Wat wil je eerst vertellen? Maak met behulp van kernwoorden tussenkopjes. Wanneer je dit hebt, kan je de alinea’s gaan vullen.

Verzin een pakkende titel. Dat betekent origineel, informatief en kort.

Lees ook: 8 tips om beter te leren bloggen


Zo. Nu weet je wat bloggen is.

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan dit artikel over wat is bloggen. Ik ben benieuwd en of je zelf al een blog hebt, laat het me hieronder weten in een reactie.

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: