15 Tips Om De Gunfactor Te Verhogen

gunfactor

De gunfactor kan je het beste vergelijken met de X-factor. De gunfactor gaat over een totaalpakket aan karaktereigenschappen die ervoor zorgen dat je sympathiek overkomt, en dat maakt dat de ander jou iets gunt.

De gunfactor is een belangrijk aspect binnen ondernemen.

Door klanten iets te geven, zijn ze sneller bereid om jou iets terug te geven.

In dit artikel volgen 15 tips om de gunfactor te verhogen. Na het lezen van dit artikel weet jij:

– Waarom geven bij nemen hoort
– Waar je op moet letten in een gesprek
– Welke karaktereigenschappen de gunfactor verhogen
– Waarom je vooral jezelf moet blijven
-Waarom je altijd goed je huiswerk moet doen

Veel lees plezier!


1. Start met luisteren

Luisteren is heel belangrijk om jouw gunfactor te verhogen. Toon oprecht interesse in je (potentiele) klant.

Alleen maar uit gaan van de kracht van je eigen product is veels te kort door de bocht.

Klanten zoeken steeds meer naar persoonlijke service en experiences. Geef je klanten dit, dan geven ze jou ook iets terug.

Het draait dus niet om de verkoop, maar om de wensen en de behoeften van de klanten.

Luister naar de klant, vraag door en vat samen. Peil goed of je de klant hebt begrepen, dat moedigt aan tot meer.


2. Investeer in je relaties

Een sterke relatie ontstaat niet vanuit één contactmoment. Daar gaan heel veel momenten aan vooraf.

Dan is vaak de basis voor vertrouwen gelegd en is er opening gemaakt naar het bouwen van commitment en het opbouwen van loyaliteit.

Wanneer je investeert in je relaties, dan is de ander meer open voor jouw producten en diensten.


3. Geef zelf ook weg

De gunfactor krijgen betekent ook dat je zelf moet gunnen. Verras loyale klanten met iets leuks.

Stuur ze een persoonlijk kaartje, stel ze als eerst op de hoogte van kortingen en acties of stuur ze een welverdiend presentje.

Wanneer jij zelf weg geeft, hebben mensen het idee bij je in de ‘schuld’ te staan.

Daardoor zijn ze sneller bereid om ook aan jou iets te geven in de vorm van aankopen.


4. Introduceer goed

Wanneer je een klant ontmoet, is een eerste indruk heel belangrijk. Geef een stevige handdruk.

Kijk de ander aan en lach vriendelijk. Dan is de positieve toon gezet.

Neem 30 seconden de tijd om jezelf voor te stellen. Na deze seconden is de aandacht van je klant verslapt.


5. Tijdens het gesprek

Een gesprek bestaat uit woorden, maar is gebaseerd op de lichaamstaal. Wees je daar goed van bewust wanneer je in gesprek bent met klanten of partners.

Zet actieve lichaamstaal in. Praat met je handen, lach naar je gesprekpartner en let op zijn lichaamstaal.

Spiegelt hij jouw lichaamstaal? Dan is het een goed gesprek.


6. Wees jezelf

Zorg dat je consistent bent in je presentatie. Dat zorgt voor herkenning en betrouwbaarheid.

Dat betekent dat je op LinkedIn, op je website, maar ook in real life consistent moet overkomen.

Mensen vertrouwen je dan sneller en zijn sneller bereid om met je in zee te gaan.


7. Praat over waarom jij de dingen doet die jij doet

Zorg ervoor dat anderen begrijpen waarom jij dingen aanpakt zoals jij doet. Wanneer ze dat inzien, dan zijn ze sneller bereid je te vertrouwen.

Begrip en geloof in jou, jouw organisatie en je producten of diensten vormen de voedingsbodem voor commitment en vertrouwen.

Jouw passie en je geloofwaardige verhaal maakt dat klanten sneller jouw producten of diensten kopen. Met je storystelling speel je in op de emoties van je klanten.

Het kan zelfs gebeuren dat je klanten zodanig overtuigd raken, dat ze uitgroeien tot ambassadeurs en meehelpen bij het uitdragen van jouw verhaal.


8. Lever de beste kwaliteit

Dit is natuurlijk wel een open deur, maar toch is het belangrijk om dit te vermelden. De gunfactor ontvang je namelijk niet alleen met vriendelijk en leuk zijn.

Je moet ook kwaliteit leveren. Dat is een belangrijke pijler voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie.


9. Zet je eigen ego opzij

Gunnen is iets wat indirect gebeurd. Je kan het je klanten niet afdwingen, maar je kan het natuurlijk wel verknallen.

Om dit te voorkomen moet jij je eigen ego aan de kant zetten. Benader iedereen insgelijks, ook als je al meteen een oordeel over een ander hebt gevormd.

Zet dat aan de kant en verkoop jezelf.


10. Wees positief onderscheidend

Het is belangrijk om je klanten te prikkelen. Dit doe je door positief onderscheidend te zijn.

Zorg ervoor dat klanten aan jou denken op de mooie momenten in hun leven. Geef ze cadeautjes of relatiegeschenken.

Stuur ze uitnodigingen voor een diner. Feliciteer ze met hen verjaardag.

Maar je kan het ook simpel houden. Zorg dat je afspraken nakomt, de namen onthoudt van klanten, maar ook van hun familie.


11. Bedank de gunner

Spreek je waardering uit voor de mensen die jou iets gunnen. Dit gaat niet alleen om het bedanken van klanten die aankopen hebben gedaan.

Het gaat ook om de mensen die je tweets retweeten, reageren op Facebook of een bericht doorzetten op Linkedin.

De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.


12. Creëer gezamenlijkheid

Zorg dat je overeenkomsten hebt waar je je op kan richten. Denk hierbij aan een hobby, een netwerk, een team of een gedachtegoed.

Dit vergroot je gunkansen aanzienlijk. Door een gezamenlijke passie of doel, maakt dat je sneller voor elkaar open staat en elkaar iets gunt.

13. Huiswerk

Heb je beloofd iemand een voorstel te doen? Zorg dan dat jij je huiswerk netjes doet. B

ijt je hierin vast en maak een grondig voorstel op die voldoet aan de wensen van de tegenpartij. Voorkom dat je aankomt met een standaardoplossing, maar lever maatwerk.

Wanneer jij laat zien dat je je best doet voor de ander, doet de ander ook sneller z’n best voor jou.


14. Ken jezelf en je doelen

Als jij je gunfactor verhogen wilt, moet je je gedrag aanpassen. Dit lukt alleen als jij jezelf goed kent en inzicht hebt in wat je wilt bereiken.

Daarom is het belangrijk dat jij je goed bewust bent van je eigen X-factor, je persoonlijkheid, je enthousiasme en je producten.


15. Ga goed geïnformeerd op pad

Ga goed geïnformeerd op pad. Dit is een goede basis voor een vertrouwensbasis. Bedenk daarom vooraf wat je voor je klant betekent en speel hierop in.


Zo. Dit waren 15 tips om je gunfactor te verhogen

Heb je zelf nog een goede tip laat het me hieronder weten in een reactie.

Lees ook: Netwerken Tips

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: