Domeinnaam Voor Webwinkel

domeinnaam webwinkel

Een eigen webwinkel beginnen? Een fantastisch idee, de toekomst is online. Toch komt al snel het eerste probleem: welke domeinnaam kies je?

Niet alles kan en mag. Bovendien is de keuze voor een domeinnaam een belangrijke keuze, ook naar de toekomst toe.

In deze blog leg ik je dan ook een en ander uit:

  • Aan welke voorwaarden een domeinnaam moet voldoen om slaagkans te hebben;
  • Waar je rekening mee moet houden bij de keuze voor een goede domeinnaam;
  • Welke de wettelijke beperkingen zijn in de keuze voor een goede domeinnaam;
  • Praktische voorbeelden die moeten helpen om de keuze te vergemakkelijken;
  • Tips voor een goede domeinnaam.

Een kenmerk of een echte merknaam voor je webwinkel

Een kenmerk in een domeinnaam is mogelijks een goed idee. Plasma-discounter.nl is een voorbeeld van een webwinkel met een kernnaam die het heel goed doet.

Een kernnaam is dan ook belangrijk om op zoekmachines als Google eenvoudiger gevonden te worden.

Een domeinnaam met een kernwoord is met andere woorden een goede domeinnaam voor aankopen waarvoor men Google gebruikt en die men ook maar één keer doet. Een matras of een plasmascherm zijn daar inderdaad voorbeelden van.

Toch heeft zo een domeinnaam een groot nadeel: je komt niet over als merk. Met een merknaam kunnen klanten zich identificeren.

Heb je een webwinkel waarbij je het voornamelijk moet hebben van terugkerende klanten? Dan is een merknaam beter aangewezen.

Namen zoals Bol.com of Coolblue doen dan niet meteen een belletje rinkelen op vlak van assortiment, maar ze zijn wel heel herkenbaar.

Zorg dat de domeinnaam eenvoudig en niet te lang is. Klanten onthouden een korte naam makkelijker en komen sneller terug.


Denk over de grenzen heen

Een ander nadeel van een domeinnaam met een kernwoord is de geografische beperking. Wasmachinekopen.nl klinkt in Nederland misschien heel begrijpbaar, maar in Frankrijk snappen ze er niks van.

Heb je grootse plan en wil je ook in het buitenland een afzetmarkt hebben? Dan is een merknaam beter aangewezen.

Toch is het ook bij een merknaam belangrijk om na te denken in een internationale context. Zo moet jouw merknaam ook in andere talen goed klinken én mag het uiteraard geen andere betekenis hebben.

Lupa kan bijvoorbeeld een leuke naam lijken voor een webwinkel in hoelahoepen, maar tenzij je ook vergrootglazen verkoopt zal het in Bulgarije enkele wenkbrauwen doen fronsen.

Controleer met andere woorden zeker de betekenis van het merknaam in andere talen.


Mag ik die naam wel gebruiken?

Een andere beperking is dan weer te vinden bij de wetgever. Zo mag je bijvoorbeeld geen namen gebruiken die al wettelijk geregistreerd zijn.

Samsung-Ping-Pong lijkt jou misschien een grappige naam om tafeltennis producten te verkopen, maar weet dat Samsung een erkend merk is en je die naam dus niet zomaar mag gebruiken.

Wat ook niet is toegestaan: kwetsende namen of namen die consumenten misleiden. Misleiden kan dan gaan om het doen alsof je producten aanbiedt van een ander merk (denk bijvoorbeeld aan Sumsang i.p.v. Samsung) of het kan gaan om financiële misleiding.

De lijn is vaak heel dun, want terwijl Free Recordshop helemaal niets gratis aanbood bleek dit in de praktijk nooit een probleem te vormen. Toch is het belangrijk om dit in het achterhoofd te houden, aangezien je niet jouw domeinnaam geschrapt wilt zien worden.


Welke Extensie ga je gebruiken?

Nadat je een domeinnaam heb gekozen is belangrijk te kijken welke extensie je gaat gebruiken. Voor de Nederlandse markt kan je het beste .nl of .com extensie gebruiken.

Er zijn tegenwoordig honderden extensies mogelijk, maar hou het bij 1 van deze twee, omdat deze twee het meest professioneel over komen.


Controleer de beschikbaarheid

Controleer of de domeinnaam nog niet is geregistreerd. Is een naam niet wettelijk vastgelegd in Nederland? Dan kan je hem zeker registreren.

Controleer toch opnieuw even de situatie in het buitenland. Wat ben je bijvoorbeeld met een domeinnaam als ronse.nl als Ronse ook een stad blijkt te zijn in België?

De Belgische variant van deze domeinnaam zal hoe dan ook al bezet zijn. Tenzij je Hoge Motekaas of Hermesterinne (streekproducten uit die stad) verkoopt kan dat trouwens misleidend zijn, aangezien het doet uitschijnen dat de producten in jouw webwinkel uit die stad afkomstig zijn.


Waaraan moet een goede domeinnaam dan wel voldoen?

Samengevat kunnen we stellen dat een goede domeinnaam voor een webwinkel minstens aan volgende kenmerken moet voldoen:

  • Het moet gaan om een naam die goed klinkt en makkelijk wordt onthouden, ook in andere talen;
  • De domeinnaam moet zo kort mogelijk zijn;
  • Kies als extensie .nl of .com
  • De domeinnaam mag niet misleiden met een bestaand merk;
  • Vergeet niet rekening te houden met de toekomst. Vandaag verkoop je misschien tv’s, maar morgen wil je ook radio’s verkopen. Zorg dat jouw domeinnaam je activiteiten niet beperkt.

Zo. Nu weet je alles over domeinnamen voor jouw webshop

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Laat ajb hieronder een reactie achter.

Lees ook: Webshop Keurmerk

P.S. Heb jezelf nog geen webshop? Bekijk dan de 500 niches om een webshop in te beginnen.

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: