Contentstrategie – Wat Is Jouw Strategie?

contentstrategie

Contentstrategie. Alles dat relevante informatie bevat op internet valt onder de noemer content. Iedere website bevat content, maar ook intranets, social media, apps, mailings en nieuwsbrieven.

Wanneer je een website moet vullen met drie webpagina’s tekst dan is de nood voor een goede contentstrategie niet zo hoog.

Heb je duizend-en-een content onderdelen nodig voor blogs, landingspagina’s, social media berichten, link building artikelen, persberichten, en ga zo maar door, dan is een content strategie cruciaal.

Na het lezen van dit artikel weet jij:

Wat een contentstrategie is
Waarom contentstrategie onmisbaar is
Hoe je een strategie op moet stellen
– Waar je rekening mee moet houden bij content creatie


Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is een plan waarin de strategische keuzes vastgelegd zijn voor het uitvoeren van het marketingplan. Met deze strategie zorg je voor inzicht en controle.

Het is duidelijk wie content creëert, publiceert, via welk medium, met welk doel en ook de belangrijke richtlijnen zijn duidelijk. Contentmarketing is uiteindelijk het middel en de contentstrategie is de argumentatie of de onderbouwing ervan.

Het draait om het inbrengen van structuur, zodat de uiteindelijke gemaakte keuzes ook meetbaar zijn en goed te verantwoorden zijn.


Waarom is een contentstrategie nodig?

Een contentstrategie is om meerdere redenen een zeer belangrijk onderdeel voor organisaties.


Nood van content

Met een duidelijk contentplan krijg je als organisatie duidelijk inzicht in welke content de doelgroep nodig heeft. Bij het opstellen van de strategie ga je namelijk onderzoek doen naar de doelgroep.

Welk probleem willen ze opgelost hebben? Welke informatie hebben ze nodig? En hoe zoeken ze een oplossing op? Het is belangrijk om hier een goede kijk op te hebben.

Wanneer jouw doelgroep veel waarde hecht aan de ins en outs van jouw product, dan is het belangrijk om hierop in te spelen.

Stel whitepapers op.Maak productvideo’s. Licht je producten toe op je website.


Kosten verlagend

Een duidelijke strategie voor content maakt dat je doelgericht aan de gang gaat met contentmarketing. Elk content onderdeel dat wordt gemaakt, leidt tot een bepaald doel.

Een nieuwsbrief om huidige klanten te binden, een social media post om een actie onder de aandacht brengen of een Adwords advertentie om de verkoop op te voeren.

Door goed voor ogen te hebben welke doelen je nastreeft, voorkom je weggegooid geld in content die niet nodig is.

Je investeert niet in onnodige publicaties, maar je versterkt juist de effectiviteit van je content.


Juiste afstemming tussen kanalen

Een contentstrategie zorgt voor de juiste afstemming tussen communicatie en de kanalen. Ieder ingezet communicatiemiddel draagt bij aan een doel.

Doordat dat vooraf in een contentplan is gezet, kan je bij de creatie van content altijd terugvallen op dat doel. Zo zorg je voor een synergetisch geheel, waarbij ieder communicatiemiddel iets bijdraagt.

Het uiteindelijke doel is uiteraard: ‘verkoop’.


Het opstellen van een contentstrategie

Een contentstrategie behoort uiteindelijk tot een essentieel onderdeel van het marketingcommunicatieplan. Om je strategie te bepalen en aan te scherpen, volgen er diverse stappen die jou hierbij helpen.


Stap 1: Bepaal doel en boodschap

Bepaal duidelijk een doel of meerdere doelen voor je content. Veel voorkomende doelstellingen zijn:

  • Beter vindbaar zijn
  • Huidige klanten binden
  • Nieuwe klanten vinden
  • Publiek informeren
  • Profileren op de markt

Goede content bevat de kernboodschap van jouw organisatie. Deze boodschap valt onder te delen in de volgende drie aspecten:

  • Relevantie. Welk probleem los jij op en wat is daarmee de toegevoegde waarde voor jouw klanten?
  • Belofte. Wat beloof jij aan de klant?
  • Bewijs. Hoe laat jij zien dat jij het probleem oplost?

Stap 2: Vertalen van de boodschap

Werk vervolgens de boodschap uit. Wat is de overall boodschap die jij wilt uitdragen? Besef dat content multichannel is (mobiel, televisie, formats voor online en print) en betrekt SEO experts al vroeg bij contentcreatie.

Daarnaast dient content goed deelbaar te zijn. Zo zorg je ervoor dat bezoekers jouw content kunnen (her)publiceren.


Stap 3: Bepaal kanalen

Denk goed na over welke kanalen je content wilt verspreiden. Het gekozen kanaal is uiteindelijk van grote invloed voor het type content. Een persbericht via diverse media mag niet te commercieel ingericht zijn. Een webpagina op je corporate website bijvoorbeeld wel.
Een greep uit het aanbod aan kanalen:

  • Social media
  • Corporate website
  • Affiliate platforms
  • Mashups
  • Intranet/extranet
  • (Micro)Blogs
  • Televisie, tijdschriften en radio

Stap 4 Ontwikkel boodschappen voor ieder kanaal

Zorg voor contentcreatie. Houd er rekening mee dat wat op het ene kanaal werkt aan content, op een ander kanaal juist niet werkt.

Daarnaast wisselt het ook per doelgroep wat wel of niet werkt.

Differentieer je boodschap via de verschillende kanalen. Zo voorkom je dat mensen via de verschillende kanalen dezelfde boodschap binnen krijgen.

Een contentstrategie dient te leiden tot kanalen die elkaar onderling versterken.


Stap 5: Tot slot meet je doelstellingen

Zorg dat je van te voren duidelijke kwantificeerbare doelstellingen hebt opgesteld. Zo kan je de mate van succes bepalen en je strategie bijstellen.

Voorbeelden van doelstellingen

Bezoekers

  • Aantal opgeloste probleem
  • Aantal bezoekers
  • Ontwikkeling organisatiekennis

Content

  • Aantal keren dat content is bekeken
  • De hoeveelheid tijd die is doorgebracht op de website
  • Aantal geïndexeerde pagina’s in Google

Google

  • Aantal leads
  • Reacties van bezoekers
  • Aantal keer dat content is gedeeld

Zo. Nu weet jij alles over een contentstrategie

Laat me weten hoe jij je contentstrategie toepast in een reactie hieronder.

Lees ook: Tips om zakelijk te bloggen

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: