7 Simpele Manieren Om Meer Mensen Je Blog Content Te Laten Lezen!

Misschien herken je het wel. Je wilt meer aan content marketing gaan doen en bent fanatiek bezig geweest met het maken van content.

Je schrijft over jouw vakgebied en je brengt interessante kennis over. Maar helaas… niemand leest je content.

Wat kan je daar tegen doen?

In dit artikel leer jij:
– hoe content goed scoort in Google;
– hoe je likeable content maakt;
manieren om je content te verspreiden;
– hoe je makkelijk te lezen content maakt;
– je content multimediaal te verrijken.


1) Maak korte alinea’s

blog contentLezen op internet is niet te vergelijken met lezen in een boek. Online lezen mensen scannend en vluchtig.

Dat betekent dat lange lappen tekst niet goed verwerkt worden. Niet alleen lezen mensen uitgebreide alinea’s slecht, maar het schrikt ze ook nog eens af.

Zorg daarom voor korte alinea’s. De witruimte tussen de alinea’s geeft de lezer rust en maakt dat de lezer goed scannend kan lezen.

Veelal geldt dat de eerste twee regels en de laatste zin van een alinea het beste gelezen worden.

Het middenstuk van je alinea wordt meestal het minst goed gelezen. Wees hier bewust van bij het schrijven van je content.


2) Zorg voor aantrekkelijke sub headlines

blog contentOm de scannende lezers nog meer tegemoet te komen, moet je zorgen voor aantrekkelijke sub headlines.

Met aantrekkelijke sub headlines trek je de aandacht van de lezer en leg je kort uit waar dat onderdeel van de content over gaat.

De sub headliner (H2) volgt op de eerste headliner (H1).

Hier kan je goed gebruik van maken wanneer de tekst vrij lang wordt of je meerdere onderwerpen behandelt.


3) Maak lijstjes

maak lijstjesInternetlezers hebben het maar moeilijk met lezen.

Desktop lezen, maar helemaal mobiel lezen is lastig. Met lijstjes help je de lezer enorm.

Niet voor niks zie je ze overal vandaan komen:

‘De 10 grootste strandblunders’, ’15 manieren om sneller in slaap te vallen’ of ’30 steden die jij bezocht moet hebben’.

Zoals je ziet, lijstjes zijn ontzettend populair. Maar waarom?

Een lijstje lonkt. Lijstjes zijn onweerstaanbaar.

Een lezer heeft het idee om dat lijstje nu door te nemen.

Als een lezer een lijstje voorgeschoteld krijgt, voelt hij zich bijna verplicht om het lijstje door te nemen. Anders mist je lezer iets!

Daarnaast klikken lezers sneller door naar een artikel wanneer een cijfer in de titel is weergegeven.

Dit komt omdat een cijfer opvalt op een terrein vol aan letters en woorden, maar ook omdat een cijfer een specifieke belofte over brengt.

De lezer weet precies welke informatie hij krijgt.

Een andere belangrijke reden om met lijstjes te werken, is omdat het orde brengt in het brein.

Het menselijke brein is altijd bezig met informatie wegstoppen in hokjes en vakjes.

Met lijstjes maak je het ordenen van informatie voor de lezer een stuk gemakkelijker.

De structuur heb jij er al in gebracht, dus dat hoeft de lezer zelf niet meer te doen.


4) Schrijf SEO vriendelijke teksten

schrijf seo vriendelijkSEO-technisch schrijven wordt met de dag belangrijker.

Je content moet niet alleen goed scoren bij je lezers, maar ook bij Google.

Schrijf daarom SEO vriendelijk. Alleen wat houdt dat precies in?

Schrijf over een duidelijk onderwerp.

Google wilt weten waar jouw tekst over gaat en de zoekmachine snapt dat sneller wanneer jij een duidelijke rode lijn in je verhaal hebt.

Werk vanuit één zoekwoord (of meerdere). Gebruik een relevant zoekwoord waarvan je verwacht dat lezers die intikken in de zoekmachine.

Ga op zoek naar de juiste zoekwoorden via Keyword Planner van Google Adwords.

Via deze tool kom jij razend snel te weten welke zoekwoorden werken en welke niet.

Optimaliseer je teksten. Zorg dat jouw belangrijkste zoekwoord 2 tot 3 procent van de tekst beslaat. Zet het zoekwoord in ieder geval op belangrijke plekken neer:

  • De eerste alinea
  • De laatste alinea
  • In de headliner (H1)
  • Een keer in de sub headliner (H2)
  • Alt tekst van afbeeldingen

Zorg tevens voor een duidelijke metá title en metá description. Verwerk daarin de belangrijkste zoekwoorden.

Maar bovenal, prikkel de lezer, maak hem nieuwsgierig en lok de lezer naar jouw artikel.


5) Voeg relevante interne en externe links toe

maak interne en externe linksGoogle moet jouw content zien als relevante leesvoer.

Niet alleen bereik je dat met likeable content en duidelijke SEO-vriendelijke teksten.

Link building hoort er ook bij.

Zorg ervoor dat Google je als een autoriteit op jouw vakgebied ziet.

Zorg daarom voor links vanaf externe sites naar jouw content.

Wanneer meerdere websites naar jouw content verwijzen, ziet Google jouw content als relevant, omdat anderen jouw content relevant vinden.

Zorg ook voor interne links. Verwijs binnen jouw artikel, blog of landingspagina naar andere content van jou.

Google neemt dit waar en snapt welke pagina’s het belangrijkst zijn van jouw website.

Stel dat jij veel verwijst naar één van jouw diensten in je blogs, dan ziet Google dat je landingspagina van je dienst erg belangrijk is.

Dit zorgt ervoor dat Google eerder jouw dienst laat zien in de zoekmachine, dan jouw blog.

Daarnaast zorg je met interne links niet alleen voor een duidelijke linkstructuur.

Je maakt het lezers ook gemakkelijk om verdiepende informatie op te nemen en je stuurt ze door naar andere belangrijke content.


6) Deel je content op social media en via advertenties

deel je content op social mediaWees actief in het delen van jouw content. Zorg dat jij de eerste stap zet.

Deel je content op social media via advertenties. Met social advertising kan jij zeer gericht op je doelgroep adverteren.

Je kan je advertentie specifiek instellen op geslacht, leeftijd, interesses en beroep.

Zo zorg je ervoor dat jouw content terecht komt bij de mensen die dit interessant vinden.

Een tweede reden waarom jouw content delen zo interessant is, is omdat je een extra link naar jouw content maakt.

Google neemt social media mee in de beoordeling of jouw content relevant is of niet.

Stel dat jouw content op social media viraal gaat. Dan zorg je niet alleen voor meer bekendheid, maar Google vindt jou dan ook een stuk interessanter.


7) Voeg een video toe

voeg een video toeVideo is een belangrijk onderdeel van content marketing.

Met de dag lijkt video een belangrijkere rol te vervullen.

Dit zie je op Facebook, op Instagram, op nieuwssites, maar ook op websites.

Een menselijk brein verwerkt bewegend beeld 60.000 keer sneller dan statische content.

Daarnaast wordt jouw verhaal via video beter onthouden, dan via geschreven content.

Kortom, met video scoor je altijd goed bij je lezers (kijkers).

Pro Tip: Maak gebruik van Wistia of Vimeo om video’s in je content te plaatsen.

Gebruik geen Youtube, want de kans is groot dat je website bezoeker doorklikt naar Youtube en op iemands anders kanaal terechtkomt.


Zo. Dit waren mijn 7 tips om meer mensen je content te laten lezen.

Heb je zelf nog een tip laat het hieronder weten in een reactie.

Heb je nog geen blog? Lees dan: Blog maken

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: